www.myrgren.com Eng Swe
Rasmus Myrgren Denna sidan är byggd av GAOS
Hem |  Information |  Blogg |  Sponsorer |  Resultat |  Laser |  Kalender |  Bilder |  Länkar

Välj period: Alla / Oktober 2008 / Augusti 2008 / juli 2008 / Juni 2008 / maj 2008 / april 2008 / Mars 2008 / Februari 2008 / Januari 2008 / december 2007 / november 2007 / september 2007 / Augusti 2007 / juli 2007 / Juni 2007 / maj 2007 / april 2007 / Mars 2007 / Februari 2007 / Januari 2007 / december 2006 /

Arkiv för Oktober, 2008

Olympiska Spelen

Onsdag,15th Oktober, 2008

dsc_03021.JPGimg_17571.JPGrasmus-slag.jpgdsc_02362.JPGos2008-4741.jpgos2008-3511.jpg1691.JPGimg_30691.JPGos2008-7431.jpgimg_36021.JPG

Innan OS trodde jag att det skulle bli en repris av för-OS där jag och Paul Goodison gjorde upp om guldet, jag fick silver den gången då Paul slog mig med en decimeter.

Första dagen ville jag bara gå ut och göra två ok race (top 10) för att känna att jag var med och inte riskera att dra på mig ett dåligt race i början av serien. I första racet startade jag dåligt men hade bra fart och seglade i mål som åtta. Andra racet hände det som inte fick hända, jag fick en gulflagg, hamnade i vakuum bakom fältet och låg sist med marginal. Efter ett riktigt slit gick jag från sista plats (tror vi var ca 50st) till 16. Nu hade jag kniven mot strupen och fick jag en gulflagg till visste jag att OS i princip var över för mig. Detta gjorde att jag aldrig riktigt kunde slappna av under resten av regattan och vågade inte segla båten så maximalt.

Jag seglade så gott jag kunde men kunde aldrig riktigt släppa tanken på gulflaggen och var ofta mer stressad än normalt vilket ledde till ovanliga misstag.

Efter ca halva regattan låg jag på delad guldmedaljplats med Paul Goodison. inför näst sista dagen låg jag ca 4 poäng före Paul men något poäng efter Italienaren Diego Romero. Det blev hårdvind nästa dag. Jag såg min chans att utöka avståndet till Paul. Rundade före Paul inför andra kryssen men cleaten till uthalet gick sönder och jag tappade distans till Paul. Jag blev upprörd och drog hårt och kicken och kom inte under bommen i slaget och kapsejsade. Paul blev 5:a jag blev nästan 10 poäng efter och såg guldet glida ur händerna på mig. Jag var otroligt besviken.

Fick ingen sömn under natten och hade inte lyckats bli av med min besvikelse och seglade ut som en slagen man till första start (att inte vända min mentala inställning var det största misstaget på OS). Första racet blev därefter, mitt sämsta race på säsongen och jag låg nu knappt på medaljrace plats (top 10). Jag var mer än besviken och skrek och gormade för att sen prata med coachen Peter Santen och vi lyckades vända min inställning och jag lyckades bra i de två följande racen och låg på silverplats inför medaljracet. Med facit i hand skulle jag kanske “lagt mig” i sista racet och släppt förbi 1 båt innan mål för att inte hota Paul. Nu var jag den ende som kunde vinna guld förutom ledaren Paul.

Pauls enda uppgift i medaljracet blev att se till att jag inte vann. Han attackera mig innan start men jag tog mig ur situationen för att därefter fastnat i ett vindhål 1 minut innan start. Jag var före Paul då vi korsade start linjen ca 50 m efter resten av båtarna men kunde inte gå ut mot höger som planerat då alla andra också gick dit. Gick åt vänster och tappade Paul som bevakade mig resten av racet. Jag och Paul blev 10:a och 9:a och han tog därmed guld. Fel båtar kom i fel ordning så jag trillade så långt ner på resultat listan som det var möjligt. Blev 6:a totalt.

Tråkigt att tappa medaljen på ett sådant race. De flesta som skulle segla medaljracet ville inte segla under de förutsättningar som rådde. Vi hade 0-3 m/s med vind som trillade ner lite var stans och alla insåg att vem som helst kunde vinna racet och det var mer lotteri än segling. Helikoptrarna ställde också till det i den lätta vinden och orsakade vindhål och starka byar.

I framtiden hoppas jag seglingsledningen inte styrs av media och kan skjuta upp medaljracet om förhållandena inte är rättvisa. För det första är det just medaljracet som tv visar och det ger allmänheten bilden av segling, så det är viktigt att seglingen visar sina främsta sidor. Vidare så är medaljracet ofta helt avgörande för seglarnas placeringar och därför viktigt att det seglas under justa förhållanden.