www.myrgren.com Eng Swe
Rasmus Myrgren Denna sidan är byggd av GAOS
Hem |  Information |  Blogg |  Sponsorer |  Resultat |  Laser |  Kalender |  Bilder |  Länkar

Välj period: Alla / Oktober 2008 / Augusti 2008 / juli 2008 / Juni 2008 / maj 2008 / april 2008 / Mars 2008 / Februari 2008 / Januari 2008 / december 2007 / november 2007 / september 2007 / Augusti 2007 / juli 2007 / Juni 2007 / maj 2007 / april 2007 / Mars 2007 / Februari 2007 / Januari 2007 / december 2006 /

Arkiv för juli, 2007

Summering av VM light

Torsdag,12th juli, 2007

Prisutdelningmedal-race-1.jpgmedal-race-tack.jpgstart-cascais.jpgfleet-cascais.jpg

Vanligtvis seglas Laser VM 7 dagar i rad på 80 minuters banor som ofta ligger 1 timmes utsegling från hamnen. ISAF VM bjöd i vanlig ordning på 60 minuters banor nära land och 6 dagars segling med 1 vilodag i mitten, vilket är skönt. Till VM måste man kvala då max 150 seglare får ställa upp (ca 60 nationer), och flertalet deltagare är seglare på heltid och gör inget annat än försöker bli bäst i världen i denna största OS klassen. Under kvalomgången seglar man i 3 olika grupper som förändras var dag för att de sista 2 dagarna innan medaljracet segla i en guld (topp 50 båtar) en silver ( båtar 51-100) och en brons grupp (101-150).

Två dagar innan VM, under sista träningspasset small det till i ryggen och diskbråcket som läkt bra gjorde sig påmint. Efter 1 dygns magliggande samt lite övningar och diskussioner med SOK läkare kände jag med hjälp av smärtstillande piller att jag kunde segla VM.

Dag 1:
Blåste allt mellan 5-11 m/s och jag var nöjd att ryggen höll. I båda racen lyckades jag slå 2006 års världsmästare, Blackburn, och låg med bra totalt med en 6:e och en 3:e plats (runt 5:e plats tror jag, tittar ej på resultat listan).

Dag 2.
Ett nytt banområde med väldigt skiftande vindar i både styrka och riktning, 5-11m/s. Första racet gick bra till sista länsen då jag tvekade i en gipp och skotet fastnade runt bommen. Tappade från 5:a till 10:a de sista hundra metrarna, sådant får inte hända om man skall vara med i toppen där varje poäng är fruktansvärt viktigt. Race två inledde jag med en usel start för att sedan segla hela racet med en velande strategi och hamna i mitten av banan där det var minst vind, blev 16.

Dag 3:
Riktigt blåsig dag med stabilare vind riktning, 7-14 m/s. Första racet startade jag dåligt och fick kämpa mig upp sakta men säkert på första kryssen. Vid kryssmärket kom jag in för babord och Andrew Murdoch (silvermedaljör) såg sin chans att få en rival ur spel och vinklade ner båten för styrbord och planade rakt mot mig. Jag var tvungen att göra ett panikslag och gick på märket och tog mitt straff, 1 varv, och tappade ca 8-10 båtar (från ca 10 till 20) i den tighta rundningen. Seglade sedan upp mig under hela racet och slutade 10. Race två startade jag bättre och drev båten snabbt i de stora vågorna (favorit förhållanden). Ledde racet efter halva första kryssen och ville säkra upp ledningen och gick in mot mitten för att hamna på toppen av fältet. Det vred kraftigt åt höger och hela högersidan passerade mig och jag rundade ca 15 vid första kryssmärket. Jag hade bra fart i båten och slutade på 7 plats.

Dag 4:
Jag hade kvalificerat mig till guldfinalen och låg runt 13 plats totalt. Vi var tillbaka på banområdet nära land och hade återigen stark vind med skiftande riktning. I guld finalen blir det lite annorlunda segling då endast de 50 bästa seglarna är med och det är svårt att ha fart eller teknik övertag. Ofta blir det dubbla poäng i finalen jämfört med kval seglingarna. Startade tveksamt i första racet men farten var bra och likaså vägvalet. Kom upp till första märket som ca 10. Ettan och tvåan från VM 2006 (Blakcburn, Slingsby) låg platserna bakom mig så nu gällde det att gasa. tappade lite distans till Slingsby på halvvinden och vi rundade samtidigt inför länsen. Slingsby valde innerspår på länsen (då höger var fördel på kryssen) men jag tvekade då vinden skiftade kraftigt, vågade inte välja sida utan höll mig i mitten och försökte plocka alla byar som kom (både höger och vänster). Slingsby tappade och jag rundade ca 6 nere vid gaten. Sista kryssen seglade jag om 2 båtar och höll 4:e platsen in i mål. Det var riktigt bra resultat i guldfinalen, ett likadant till och jag skulle vara med i absoluta toppen. Race två blev en besvikelse då tampen till hängbandet gick upp och Dennis Karpak som jag låg bredvid, då det inträffade, slutade på 3 plats och jag blev 20.

Dag 5:
Blåste för mycket och inga race genomfördes.

Dag 6:
Medaljrace får de 10 främsta seglarna segla och ger dubbla poäng. Ettan får 2 poäng och 10:an får 20 poäng. Man seglar 3 varv på en kort bana precis vid land (publik vänligt). Jag låg 8:a totalt och vi var 8st som kunde ta silver så det var små poängskillnader. Jag gjorde regattans sämsta start och låg sist. Jag försökte slå mig fri men var tvungen att gå på skiften för att inte hamna ännu längre bak, i detta lilla fält slår alla samtidigt på skiften så det är svårt att komma fri. Efter ett tag spreds fältet ut lite och jag fick fri vind och försökte slå på skiften och dra mig ut mot höger sida vilket tyvärr de flesta andra också gjorde. Rundade 7:a vid första märket då några hamnat mer till vänster än mig, och tappat. Kroaten som låg tvåa totalt föll för trycket (förste kroat att kunna vinna en medalj i en olympisk seglingsgren) och tappade skotet samt tog tydligt nervösa beslut så jag kom förbi på länsen, han blev ännu mer nervös och brände rakt ut på vänster kant på andra kryssen och kom sist. Jag seglade sakta upp mig under racet och ville förbi Paul Goodison som låg placeringen före mig under hela racet (Vi hade samma poäng totalt). Sista länsen Var Paul ikapp Dennis Karpak med mig hack i häl. Jag hoppades Denis skulle attackera Paul men det var Paul som snabbt vann striden (Paul rankad 1:a i världen). Jag passerade Dennis då han tog sitt straff och blev 4:a i medaljracet och 6:a totalt.

Resultat finns på :

Totalt sett är jag nöjd med slutresultatet men inte helt nöjd med min segling. Flera jag pratade med var inte heller var nöjda med sin insatts så man kan nog säga att Cascais var ett svårseglat ställe.