www.myrgren.com Eng Swe
Rasmus Myrgren Denna sidan är byggd av GAOS
Hem |  Information |  Blogg |  Sponsorer |  Resultat |  Laser |  Kalender |  Bilder |  Länkar

Välj period: Alla / Oktober 2008 / Augusti 2008 / juli 2008 / Juni 2008 / maj 2008 / april 2008 / Mars 2008 / Februari 2008 / Januari 2008 / december 2007 / november 2007 / september 2007 / Augusti 2007 / juli 2007 / Juni 2007 / maj 2007 / april 2007 / Mars 2007 / Februari 2007 / Januari 2007 / december 2006 /

Arkiv för Februari, 2007

Fotboll och windsurfing i Dominikanska

Lördag,17th Februari, 2007

Daligt med vind och sma vagor har de senaste dagaran tvingat oss att spela beachfotboll och ga till gymet mer an vanligt. Problemet ar bara att Laser seglare tenderar att vilja vinna valdigt, valdigt mycket. Med total avsaknad av bollsinne men med en otrolig kamparanda lyckades vi sla de lokala beachfotbolls mastarna, men med flera utskallnigar for “klumpigt spel” pa vagen mot seger.

De sma vagorna har gjort att vi inte kunnat surfa pa morgonen. Har det varit vind efter seglingen har vi istallet vindsurfat som traning. Tydligen mindes jag att jag var en battre vindsurfare an vad jag verkligen var. Efter att ha tagit for stort segel och for liten brada lyckades jag krossa hela nosen pa bradan med hjalp av masten och det hela blev en dyr historia. Nu galler det att komma ihag sina begransningar till nasta gang.

Surfing i Dominikanska Republiken

Söndag,11th Februari, 2007

Här i Dominikanska Republiken, Cabarete, har vi hårda vindar, stora vågor och väldigt trötta ben. Låren får sig en rejäl dos mjölksyra varje dag och missar man återhämtningsträningen efter seglingen så får man svårt att komma ur sängen nästa dag.

Laserseglare från SWE, GBR, NED, FRA, ESP, CHI, DOM, CRO, POL är här och tränar. Träningen är uppdelad i tredagars intervall med olika fokus under varje intervall. Som uppvärmning kör vi korta teknik banor som brukar utmynna i vilda regeltolkningar och gräl, då 15 båtar samtidigt kommer surfandes mot länsmärket och ”alla” har rätt till väg. Efter uppvärmningen har vi de tre senaste dagarna kört fart med fokus på toppfart (1 minuts intervaller), och ”cruising speed” (3-5 minuters intervaller).

Reven är som vanligt förrädiska. Vågorna lyfter upp båtarna och kastar dem hänsynslöst framför sig och Lasern gör volter med knäckt mast som resultat. Första dagen knäcktes tre master, utan personskador. Små skador har dock uppkommit då vi surfar (på surfbräda) och då skadar fötterna på reven och trampar på sjöborrar. Jag hoppas slippa större skador, men de lokala surfarna har hotat oss, seglarna, med slagsmål om vi tar deras vågor, så vi får se hur det slutar.

Rolex Miami Olympic Regatta

Torsdag,1st Februari, 2007

Efter att ha mellanlandat på varannan ö mellan Martinique och Miami kom jag fram 3 dagar innan Rolex Miami OCR började, utan bagage. Lyckades låna ihop lite gamla tampar och seglarkläder bland välvilliga laserseglare så jag kunde träna dagarna innan regattan.

Första race dagen bjöd på svaga vindar och jag blev 3:a i första racet och ledde andra racet inför sista kryssen då jag fick gulflagg i rundningen, och slutade 10:a. Andra dagen var liknande förutom gulflaggen men jag började bli frustrerad över att mitt bagage inte anlänt. Utan mina egna tampar hade jag inga referenser kring hur jag trimmade seglet, jag åkte därför till flygplatsen och spenderade 5 timmar där och känner nu alla som har hand om ”lost-luggage”. Blir ni av med bagage i Miami så vet jag att det är ”Carlos” ni skall prata med. Men inte ens Carlos kunde hitta min väska. Tredje dagen blåste det lite mer och jag ville checka att min fart träning i hårdvind gett resultat vilket ledde till att jag seglade snabbt men åt fel håll, så jag föll ner till 11:e plats totalt.

Första final dagen var det hårda vindar vilket återigen ledde till att jag seglade snabbt men längst väg. Dagen innan medaljracet var resultat listan tight och många seglare hade chans att placera sig topp 10. Åter igen var det hårda vindar med stora vindskift, men denna gång hittade jag någorlunda rätt och säkrade en 8:e plats och en plats i medaljracet, med bra förutsättningar att avancera.

I medaljracet var jag lite sen i starten men hittade snabbt rätt i vindskiften och rundade 3:a vid första märket. OS brons medaljören Vasilij Zbogar fick sin andra gulflagg på länsen och tvingades utgå, jag gick upp till andra plats inför sista kryssen men i rundningen fick jag också min andra gulflagg och fick utgå.

Medaljörerna i Laser klassen blev:
1. Gustavo Lima
2. Tom Slingsby
3. Michael Blackburn

Trots en tråkig avslutning för mig var det en rolig regatta. Jag kände att jag inte tävlat på ett tag och gjorde många enkla misstag men hade bra fart. Jag hoppas nu bara mitt baggage kommer fram innan jag åker vidare till Dominikanska Republiken och tränar.